Плюсове и минуси на различните видове сватбени ритуали и времеви диапазон между локациите
Сватбата ви може да бъде малка или голяма, пищна или семпла, градинска или строго официална, на открито или на закрито, на 15-сантиметрови токчета или с кецове, с поп- фолк или без попфолк. Бюджетът ви може би е малък, а може би е голям, родителите ви може да се месят или безусловно да подкрепят решенията ви. Във всички случаи направете сватбения си ден незабравим и бляскав, изберете това, което ви харесва, а не това, което е приемливо, старайте се повече да мечтаете и по-малко да се налага да пресмятате.
прочети
Tематична сватба, забавление за гостите или как да разпределим бюджета за сватбения ден
По-голямата част от двойките, които снимам, не определят изрична тема или цветове на сватбата и все пак – що се отнася поне до украсата в ресторанта, дрехите на младоженците, шаферките и дребните детайли – почти винаги се търси унисон в някаква насока.
Брандирането на сватбата ви с някаква тема всъщност е доста забавно решение, което може да я направи по-различна и по-щура от сватбите на другите двойки в компанията ви, а освен това и значително ви улеснява при избора на много от сватбените детайли, защото, след като ви хрумне подходящата за вас тема, тя ще бъде последвана от много нови идеи какви да бъдат подаръчетата за гостите, украсата на масите или сватбената торта. По отношение на идеите имате почти пълна свобода, като се почне от възрожденски мотиви и се стигне до алпинизъм.
прочети
Основни стъпки и съвети в подготовката на сватбата, за която винаги сте мечтали
И така! Получихте предложение за брак, то не беше ш силно засрамващо и пред много хора, а освен това и се съгласихте. Честито и поздравления за решителната стъпка! Предстоят ви вълнуващи месеци, в които да очертаете с щрихи, цветчета и балончета вашия сватбен ден. За да не изпаднете междувременно в нервна криза още в началото на този процес, ви предлагам следната оптимизирана последователност на стъпки, които да предприемете при организирането на вашата сватба.
прочети
Сватбения плач – преходът от миналото, към бъдещето и отвеждането на невестата
Гадаенето и заклинанието подготвят почвата за решителното начало и провеждането на сватбата. Плачът е логическо следствие от нейния развой, от навлизането й в такъв стадий, в който процесът става необратим, а вземането на невестата – неизбежно.
Извън художествените форми на плача стои обикновеното безсловесно плачене като реален и обреден израз на чувствата. Макар че и то само по себе си предизвиква естетическото съпреживяване на участниците в сватбата, все пак не излиза от рамките на физиологическата реакция и при него не може да се говори за художественост. Затова пък обредният характер на плача е стимулирал претворяването на чувствата, които вълнуват невестата и нейните близки пред неизбежното събитие, във фолклорни произведения със силен емоционален заряд. Те се реализират в широк диапазон от изразни форми, които в едната си крайност граничат с физиологическия плач, а в другата – преминават във високопоетични лирични песни и балади.
прочети
Жанров анализ на сватбения фолклор и мястото на гатанките в българската сватба
В естетизацията на действителността чрез обреда се поражда и художественият образ. Той е една по-висока, качествено нова степен на естетичното. Според определението на Кр. Горанов „художественият образ е продължителен и сложен процес на познание, емоционално съпреживяване, преосмисляне, активно вмешателство в живота на духа, процес, в резултат на който се създава нова идеална структура, съответстваща с нещо значително на отразените страни на живота; върху тази основа това е процес на създаване на нови оригинални практически-духовни ценности (произведения на изкуството), които, веднъж получили реализация в материала и езика на дадено изкуство, встъпват в продължително взаимодействие със системата на човешките взаимоотношения и могат да придобиват нови значения, несъвпадащи изцяло със значенията, свойствени на произведенията в момента, когато художникът ги създава“.
прочети
Обредните вещи и тяхното значение в цялостния процес на българската фолклорна сватба
Въпросът за семантиката на сватбата не може да бъде обхванат, ако не се свърже с моделирането на обредния процес посредством характера и функционирането на обредните вещи. Не ще и съмнение, че предметите са неотделима част от плана на човешките действия, но чрез акцентиране на вниманието върху тяхната направа и използването им в обредите до известна степен се обособява един втори план, който има не по-малко значение за сватбата, отколкото самостоятелните действия на обредните лица. В някои моменти обаче тези два плана така тясно се преплитат и взаимно се допълват, че е невъзможно да бъдат отделени.
прочети
Кумът като главна фигура в българската традиционна сватбата, в Западна и Източна България
Кумът е най-важната обредна фигура в сватбата. Както в миналото, така и днес няма сватба без кум. Нещо повече, кумството е междуобредно явление, чиито прояви откриваме едва ли не във всички най-значителни обредни комплекси.
Вместо преглед на трудовете, тук ще се позовем на изчерпателната студия на Стоян Генчев за кумството у българите, в която се третират широк кръг от проблеми, свързани с неговите прояви, основни черти, исторически корени, формиране и развой. Отделено е внимание и на всички дотогавашни изследвания, които имат отношение към този въпрос у нас. В същото време ролята на стария сват, който изпълнява функциите на кума или сходни на неговите в сватбата, се пренебрегва и омаловажава. Значението му се свежда до дубльор на кума, за когото авторът пише, че „няма никакви основания да се мисли, че се е появил късно“.
прочети
Как традициите познават само една реалност или сблъсъкът на противоложностите – ново със старо
Важно значение за разкриване на значението на сватбата имат организирането и функционирането на пространството и времето. Тези две категории „съществуват обективно, но и субективно се преживяват и осъзнават от хората, при което в различните цивилизации и общества, в различните слоеве на едно и също общество и даже от отделните индивиди се приемат и прилагат различно. Човекът не се ражда с „чувство за време“, неговите временни и пространствени представи винаги се определят от онази култура, към която той принадлежи“. Констатацията на този факт, както пише Гуревич, има огромно значение особено за историята на културата. Защото пространството и времето се отличават със своята фундаменталност, дълбинност и устойчивост. Те са определящи параметри на съществуването и възприемането на света и основополагащи форми на човешкия опит. Толкова по-голямо е значението им за сватбата, като се има пред вид нейното място в историята на българската култура.
прочети
Значението на обредите, традициите и поверията в българската фолклорна сватба
В правотата на завещаното от родители, деди и прадеди никой не се е съмнявал в наследените традиции, затова много често до нас достигат само различни компоненти на обреда. И ако те все пак могат да бъдат обяснени, обяснението им се изразява в най-общи формулировки. На въпросите, защо се прави това, защо се носи онова или пее еди-каква си песен, носителите на народната старина в най-добрия случай дават почти еднотипни отговори: за плодородие, за здраве, за благополучие, за повече деца и т. н. Такова обяснение на значенията задоволявало дисциплинирания носител на традицията и го респектирало до момента, когато напълно изчезнала вярата. То може да задоволи и читателя, който иска да научи любопитни факти от „детството“ на своя народ, поглеждайки на тях от позициите на преодолените вярвания и схващания. За изследователя обаче, пред който стои задачата да хвърли мост от културното наследство на миналото към настоящето и бъдещето, явленията и фактите на обредната действителност с тяхната неясна същност будят основателен интерес. Народните знания за тях могат само да насочат вниманието в една или друга посока, но по същество не могат да дадат отговор на въпроса „защо“. Дори най-общоизвестните значения като „здраве“, „плодородие“ и пр. се свързват с такива конкретни обредни явления като ръсенето на младоженците с житни зърна, хвърлянето на булото върху плодно дърво, бръсненето на младоженеца на дръвника и т. н. Въпреки всичко връзката между явлението и неговата същност, между повърхностната и дълбинната структура остава неясна. Фактът, че сватбата е толкова разнороден обреден комплекс, сам по себе си говори, че разгадаването на нейната семантика е трудна задача, свързана с познаването на не една област от народната култура, с прилагането на не един подход към различните аспекти на нейната цялост.
прочети
Отбулването и забраждането на нежестата, значението на бялата забрадка и лудото хоро
Отбулването на невестата става главно в неделя след венчавката преди брачната нощ или в понеделник след ходенето за вода. Известно е под названията открие, открев, откривате, отбулки, разкриване, развесване, развиване и др. Изпълнители са кумата, кумът, кумът и кумата заедно, и деверът. По-рядко в тази роля се срещат заложничката, помайчимата, свекървата и пр.
прочети