Страхотното протичане на сватбения ви ден зависи в значителна степен от способностите и присъствието на хората, които ще ангажирате – за вашия грим и прическа, за отразяването на събитието, за музиката и воденето по време на вечерта, за украсата на залата. Независимо от кой продавач ще си купите бутилката шампанско, тя ще бъде еднакво горчива на кума по време на наздравицата в ресторанта. Но в зависимост от това кой конкретен гримьор, фотограф и дисководещ ще изберете, те ще оставят своя специфичен почерк върху сватбеното ви тържество. Още древните римляни са нарекли този тип услуги intuit personae – „с оглед на личността“. Нещо повече – една услуга може да е качествена и въпреки това да не се хареса просто защото не отговоря на нагласите на младоженците.
Има много добри дисководещи, които изпъкват с присъствието си, и други, също толкова добри, които остават в сянка и залагат повече на музиката. Има впечатляващи стилисти, част от които винаги търсят пищна, разточителна визия, а друга част залага на минималистичен образ. Има отлични фотографи, които ще ви напътстват активно през целия ден, както и други, които дискретно ще улавят спонтанните и естествени моменти, без да се месят в протичането на сватбата.
Една част от младоженците не отдават значение на избора на тези услуги, също както съпругата ми не отдава никакво значение на избора на нов семеен автомобил. В това няма нищо лошо и е въпрос на приоритети. В случаите, когато държите на някакъв конкретен резултат, е добре да направите разумен избор. Ето и моите четири съвета как да сторите това:
1) Не предоставяйте избора на услугите за сватбата на друг – кум, сестра, родители, сватбен агент. Винаги може да разчитате на препоръка и мнение от близки и сватбени професионалисти, но изборът направете вие на базата на собствените впечатления.
2) Собствените впечатления добийте чрез личен разговор и среща с човека когото обмисляте да ангажирате. Не е пречка, ако сте прекомерно заети или в чужбина. Аз и много мои колеги сме напълно достъпни както за среща на живо в извънработно време, така и за разговор по телефона или чрез видеовръзка онлайн. По отношение на стилистите направете пробен грим и прическа.
3) Срещнете се именно с човека, който ще ви снима или който ще води сватбата, а не с неговия работодател, партньор, съпруга… Представете си го като интервю за работа, в което вие сте работодателят. Би било абсурдно, ако вместо кандидата се появи специалист по човешки ресурси, който да отговаря на въпросите ви и да ви запознае с качествата на кандидатстващия.
4) Пазарът на сватбените услуги се състои предимно от хора, които работят лично за себе си и за името си – самостоятелно или в малък екип, както и от фирми, които най-често предлагат пакетни сватбени услуги с подизпълнители. Във втория случай е доста по-трудно да се постигне висок стандарт на работа.
Фирмите спестяват време на младоженците, защото винаги разполагат с хора, свободни за вашата дата, и защото имат пакетни предложения, при това понякога на доста ниски цени. Така с едно отиване до офиса им въпросът е напълно решен. По принцип този тип услуга е насочена към бюджетно ориентирани клиенти, както и към такива, за които фотограф, оператор и дисководещ на сватбата не са приоритет, съответно и преките изпълнители на услугите са хора без наложено име и с неясно портфолио.
Сватбен фотограф
Какво предлагат сватбените фотографи
В главата за бюджета на сватбата съвсем приблизително разделих сватбените фотографи в България на три ценови класа – нисък до около 600 лева, среден и висок клас, разграничени от ценовата граница 900 лева. Нещата се усложняват за младоженците при сравняването на офертите, тъй като в горните суми е включен различен обхват от услуги.
Продължителност на ангажимента на фотографа и допълнителни часове при цялостно заснемане на сватба
Различните фотографи предлагат услугите си в пакети от 8, 10 и 12 часа или неограничено по време заснемане – от подготовката на булката до последния ритуал в ресторанта. Често пакетите с определен брой часове също имат включено условие, че ангажиментът на фотографа приключва при изтичане на часовете или при последния ритуал в ресторанта, в зависимост от това кое от двете ще настъпи първо.
Що се отнася до статистиката, около 25% от сватбите, които снимам, се вместват в осем часа. Около 10% от сватбите ми са с продължителност от пет до седем часа, а 65% са с продължителност от 8 до 14 часа, най-често около 10-11 часа.
Осемчасов ангажимент на фотографа е достатъчен за пълноценно отразяване на сватбите от типа „всичко на едно място“, в 10-11 часа се вписва традиционна сватба с граждански брак, венчавка и достатъчно време за фотосесия, а ако няма църковен брак се спестява един час. Ако между часа за грима на булката и разрязването на сватбената торта има повече от 12 часа, то в девет от десет случая вероятно графикът и сценарият на сватбата не са добре оптимизирани.
В случаите, когато сватбата е с по-дълга продължителност от включената в офертата, се начисляват допълнителни часове. Когато сватбата е с по-малко часове от включените, може да попитате за индивидуална оферта, но ако сте избрали популярна дата, е малко вероятно да получите добро предложение. Интересът към сватбените фотографи е за ограничени дати през годината – уикендите от май до октомври, като можем да поемем само по един сватбен ангажимент дневно и всеки предпочита това да е пълен, а не частичен ангажимент.
Що се отнася до заснемането без ограничение на времето – от подготовката на булката до тортата, аз поне се отказах от такъв тип оферта още през първата ми година като професионален сватбен фотограф, когато на една сватба започнах снимките в 9 часа сутринта и ги приключих с разрязването на тортата в 3 часа след полунощ. Досега не познавам колега сватбен фотограф с повече от една година опит, който да предлага услугите си на този принцип.
Как и колко снимки получавате
Повечето фотографи уточняват приблизителния брой на снимките, които младоженците получават. Някои фотографи пишат „неограничен брой“, което идва като наследство от времето на филмовата сватбена фотография, когато услугата в популярната си форма е включвала ограничен брой снимки – три филма по 36 кадъра.
За типична сватба в рамките на 10 астрономически часа повечето сватбени фотографи ще ви предадат между 600 и 1200 кадъра. В световен мащаб практиката в най-високия клас сватбена фотография е да се прави много строг подбор на заснетото през сватбения ден и като резултат се предават много по-малко снимки – 200, 300, а при някои имиджови сватбени фотографи – и до няколко десетки кадъра.
Без значение дали фотографът предава по ваше мнение много или малко кадри, е добре да видите снимките от една цяла негова сватба и в рамите на няколко минути ще се ориентирате за нивото му. Ако разглеждайки ги по вертикала в малък размер, видите много еднотипни изображения, то тогава има повторения на кадрите и очевидно не толкова добра селекция. В този случай големият брой кадри не е плюс, защото наред с хубавите кадри, вероятно има и много такива, на които не сте в най-добра светлина, а пък това нарушава емоцията при разглеждането.
Снимките от една сватба не трябва да са купчина от отделни моменти, а последователен и вълнуващ разказ на емоциите и събитията в този ден. Така например е хубаво да има въвеждащи кадри, които да показват мястото на провеждане на събитието (например снимка с общ план на църквата), трябва да са отразени за младоженците моменти, уловени по естествен път – усмивките на родителите, първият поглед между двамата, ръкоплясканията и сълзите на щастие. Освен емоциите на младоженците трябва да са запечатани и техните гости. Сюжетната линия в снимките трябва да е непрекъсната, а не например младоженците да са в жилището на родителите, а на следващия кадър да стоят вътре в църквата. Разглеждайки снимките от една сватба, всяка следваща трябва да ви разкрива нещо ново, да развива историята, при това с поетично звучене, а не като прозаично и сухо като свидетелски показания в протокол за пътно нарушение. И никой от запечатаните на снимките хора не трябва да прилича на заек пред автомобилни фарове или на намусен язовец. Почти всички сватбени фотогорафи предават сватбените снимки, записани на DVD дискове или на флаш памет, опаковани в персонализирана опаковка с вашите имена и снимки.
Значително удобство е, когато в цената на заснемането е включено и предоставянето на снимките по електронен път под формата на онлайн галерия и линк за изтегляне. В този случай може бързо и лесно да споделите кадрите с всички нетърпеливи близки, както и самите вие да ги видите още в деня, когато фотографът е готов с тях. Предаването на снимки на хартия е по-скоро изключение – повечето фотографи предлагат на тяхно място фото- книги, които са описани малко по-долу.
Eдин или двама фотографи
Обикновено сватбените фотографи дават в офертите си възможност за втори фотограф, а някои от колегите предлагат единствено такъв тип екипно заснемане. Докато първият фотограф е при булката, вторият фотограф обикновено снима при младоженеца – финалната част от обличането му (вратовръзка, ръкавели и т.н.), моменти с родителите и присъстващите приятели, а след това и вземането на кумовете. Други ситуации, при които фотографите могат да снимат на две различни места, са коктейлът с гостите, който отразява единият фотограф, и фотосесията на младоженците с другия. Също така, докато младоженците се поздравяват с гостите и първият фотограф ги заснема, вторият има време да заснеме украсата в ресторанта, преди хората да са настанени.
Един фотограф според мен е достатъчен за пълноценното отразяване на сватба и в този смисъл екип от двама фотографи не е задължителен, за да имате хубави снимки. И все пак има толкова много моменти и всичко се развива толкова бързо, че несъмнено екипът от двама фотографи има потенциала да даде по-всеобхватен резултат. Екипната работа дава и възможност единият от фотографите да търси впечатляващи и нетрадиционни гледни точки, докато другият фотограф следи за задължителните кадри – например по време на изнесения ритуал единият фотограф може да се отдалечи на десетки метри от хората, за да улови общ план с околностите, докато вторият фотограф следи за задължителните кадри – подписи, наздравица, целувки. Екипът от двама фотографи е много подходящ и за по-големи сватби, за да има достатъчно запечатани моменти с всички гости.
Фотокниги
Работата на вашия фотограф в завършен вид. За разлика от фотоалбумите, които на практика сега не се предлагат от сватбените фотографи и в които всяка снимка е самостоятелно принтирана и после прикрепена към страниците, във фотокнигите цялата страница с няколко снимки се подготвя дигитално и след това се отпечатва.
Съществуват два типа фотокниги – с меки страници и с твърди страници, като повечето от фотографите предлагат от втория тип. Фотокнигите с твърди страници са по-устойчиви, по правило с по-хубав печат и за разлика от традиционния тип подвързване при обикновените книги се отварят на 180 градуса, което позволява разполагане на панорами на две страници.
Малко фотографи включват фотокниги в цената на офертата си, и то най-вече малки размери и малък брой страници. Повечето фотографи ги предлагат на цени от 200 до 400 лева за книга с размери например 30 х 30 см в сгънато състояние и 30-40 страници.
Когато поръчвате фотокнига, е важно да уточните дали вие трябва да избирате снимките, или фотографът ги избира, както и дали след оформянето на проекта ще можете да го видите и да поискате корекции преди отпечатването на книгата. В идеалния за младоженците вариант може да дадете общи насоки за книгата, фотографът да избере снимките и да ги разположи по страниците, а след това вие да поискате подмяна, премахване или добавяне на кадри по отделните страници.
Фотосесии преди или след сватбата
Предлагат се фотосесии преди сватбата, които също се наричат love story (любовна история) или годежна фотосесия. Те са отличен вариант да се запознаете със стила на работа на вашия фотограф и да бъдете по-спокойни пред обектива на самата сватба.
Предлагат се и фотосесии след сватбата, които обикновено се осъществяват с булчинската рокля и костюма. За разлика от сватбения ден, когато по правило времето за фото- сесия е ограничено, младоженците може да са напрегнати, а може и да вали дъжд, при следсватбената фотосесия спокойно се контролират всички обстоятелства, които да спомогнат за реализирането на неповторими снимки: подходяща светлина, неповторима обстановка, спокойствие.
Фотосесиите по-често се провеждат в късния следобед и най-вече преди залез слънце, обикновено в рамките на един до три часа. Цените варират в широки граници в зависимост от фотографа.
Фотосесията на младоженците в деня на сватбата: кога, къде, с кого, как и за колко време
Фотосесията е онзи момент от сватбения ден, в който младоженците се отделят заедно с фотографа, за да се снимат по алеите на парк, в архитектурна среда или историческа забележителност.
Сватбените фотосесийни снимки са един от трите вида снимки, които най-вероятно ще направи вашият сватбен фотограф. Те се различават от груповите портретни снимки, за които също трябва да отделите време и на които стоите подредени първо с вашите родители, а след това и с гостите на групи. Третият тип снимки са по същество всички онези, които описват какво се е случило през сватбения ден, кой е пил, кой е танцувал и кой се е разкрасил с парчета филе „Елена“ в пристъп на алкохолно опиянение.
Всъщност трябва ли да правим фотосесия
Между 10% и 20% от двойките, които ме ангажират за сватбена фотография, не държат на фотосесията, тъй като не обичат да позират или не смятат, че ще намерят естествена емоция в снимките. Същевременно това е продуктивният начин за постигане на визуално най-ефектните изображения и не случайно портфолиата на повечето сватбени фотографи са с преобладаващи кадри от сватбени и следсватбени фотосесии. Сватбената фотосесия може да бъде вълнуваща и забавна, както и да накара човек да се почувства бляскаво в сватбения си ден, а и след това, гледайки снимките. Но не е задължителна, затова ако не ви допада идеята, ви препоръчвам да оставите десетина минути на вашия фотограф, за да ви направи няколко класически портрета – ако не за вас, то поне за родителите, които най-вероятно вече са измислили място в дома си за закачването им в рамка.
Има ли различни фотографски стилове при снимането на фотосесии
Всеки сватбен фотограф се изявява силно или слабо в един или най-често повече от четири стила сватбена фотосесийна фотография: щури снимки, класическо-романтичен, моден и репортажен стил.
Щурите снимки в повечето случаи са постановка, която цели някакъв комичен или шаш ефект. Както и във всяко изкуство, добрите сватбени фотографи копират, а най-добрите направо крадат и за съжаление, при щурите снимки заимстването се забелязва в най-голяма степен. Най-често заснеманият щур кадър на света засега сигурно е дърпането на булката и младоженеца в противоположни посоки от шафери и шаферки.
Други такива популярни кадри са:
• „Обувката на булката гигант“, в която чрез игра на перспектива обувката аха да стъпче младоженеца и шаферите, които са много малки и точно под подметката й.
• „Карате в бъбреците“, при която младоженецът и булката разиграват някакъв вид бойно изкуство, а в по-крайните варианти дори има и хладни оръжия.
• „Надпиването“. Булката надига бутилка алкохол, а младоженецът, кумовете и шаферите са нападали по земята в несвяст, тоест тя ги е надпила.
• „Атака на Т-Reх“ е популярна в последните години. Младоженците и шаферите бягат от добавен на кадъра вредител от типа на динозавър, парен локомотив или четирикракия бронетранспортьор от „Междузвездни войни“.
Класическо-романтичният стил набляга на улавянето на естествени емоции, които да изразяват любов, привързаност, щастие. Такива са срещналите се погледи, споделените усмивки, преплетените пръсти на ръцете, прегръдката, нежната целувка.
Модният стил в сватбената фотография заема пози, светлина и концепции от модната фотография. Ако се колебаете дали гледате сватбена снимка или реклама в списание, то имаме моден стил. При този тип снимки много често се използва допълнително осветление, местоположението на младоженеца и булката не цели задължително да покаже емоционална връзка, а преди всичко визуална красота. В повечето случаи се търси по-сериозен, загадъчен, съблазнителен вид на булката – фаталната жена. В този смисъл и големите усмивки са рядкост при този стил на снимане. Позите се контролират внимателно с оглед да се изтъкне или да се скрие определена особеност на фигурата и понякога изглеждат неестествени.
Репортажният стил изключва в голяма степен режисирането от страна на фотографа. Най-общо казано, тези фотосесии протичат под формата на разходки, при които фотографът само насочва младоженците, но търси съвършено естествени моменти. Такова насочване е например идеята да седнете в кафенето отсреща с красиви столове и маси и да си поговорите. Репортажният фотограф няма да ви каже да си хванете ръцете и да погледнете, усмихвайки се един към друг, и да стоите така две минути, докато той търси различни интересни ракурси. Вместо това той ще остави нещата на естествения им ритъм, защото вярва, че така ще постигне най-добър резултат. Погледите към обектива и въобще усещането за присъствието на фотограф при репортажното заснемане се избягват.
Когато избирате фотограф, може да разпознаете по порт- фолиото му, а и най-вероятно и той сам може да си каже към кои от стиловете гравитира. Подборът на правилния за вас фотограф е важен, защото:
• При щурите снимки ще се почувствате неловко или направо неуместно, когато фотографът ви накара да сте артистични в напълно несвойствени за вас ситуации.
• При класическо-романтичния стил снимките може да ви се сторят недостатъчно щури, колоритни и енергични, тоест да ви бъдат малко скучни.
• При модния стил може да се почувствате не на място и неестествено, процесът на снимане да ви се стори много бавен и пипкав, а снимките да не отразяват вашата същност.
• При репортажния стил е възможно да усетите липсата на координация от страна на фотографа и на практика да не знаете какво да правите особено когато способността за естествено държание си е отишла при осъзнаването, че днес се жените. Възможно е и репортажните снимки да ви се сторят по-прозаични или с не съвсем ясна идея.
Колко време е необходимо за фотосесията
Оптималното времетраене на фотосесията в деня на сватбата е между 45 минути и 2 часа. Предвиждането на по-малко от 45 минути е рисковано, тъй като в сватбения график често има забавяния, които по правило се компенсират от времето за снимки. На някои двойки им е необходимо и малко повече време, за да се отпуснат напълно пред обектива.
Не отделяйте повече от два часа за фотосесия в деня на сватбата, тъй като тя може да бъде доста изморителна. След фотосесията тепърва предстоят още много емоционално наситени моменти и часове на дансинга. Когато искате по-дълга от два часа фотосесия, попитайте вашия фотограф за възможностите за следсватбена фотосесия.
През изминалата година заснехме няколко сватби, които бяха с три-четири часа предвидено времетраене на фотосесиите, които предвид това започваха около 13 часа – не особено подходящо откъм светлина време най-вече през летните месеци. В съчетание с десеткилограмова рокля, неудобни обувки и черен костюм е ясно, че „упражнението“ е сравнимо по интензитет на натоварване за младоженците с бягане с препятствия. Разбираемо не успяхме да реализираме цялото заложено за снимки време в нито една от сватбите.
Кой участва във фотосесията
Най-често това са младоженците и кумовете. Акцентът на снимките пада върху младоженците, докато кумовете идват по-скоро за приятна компания, но обикновено и те участват в една по-малка част от кадрите. (Разбира се това зависи от практиката на избрания от вас сватбен фотограф.) Добре е предварително да се, посъветвате с кумовете, дали имат желание да присъстват на фотосесията. Ако емоцията на лицето им е сравнима с тази при попълване на данъчна декларация, тогава бихте могли благосклонно да ги освободите от задължението им. В случай че младоженците имат деца, е страхотно, когато можем да ги вземем на фотосесията. Все пак, когато те са малки, е наложително да има и човек, който да ги гледа, когато неминуемо се изморят от снимките и предпочетат да отидат на близката „пазалка“.
Препоръчителен вариант, когато искате във фотосесията да участват шаферите и шаферките или родители, братя, сестри и други по-близки гости, е снимките с тях да са в рамките на известно време в началото или в края на фотосесията, а останалото време да бъде спокойно използвано само от вас и вашите кумове. Когато в снимките участват много хора, фотосесията е шумна, весела, минава бързо и е… с много нисък коефицент на полезен резултат.
Във всички случаи снимки с шаферите, шаферките, родителите и гостите се правят и във времето, отделено за споменатите групови портретни снимки, които обикновено се правят непосредствено след венчавката или след гражданския брак.
Кои са подходящите места за фотосесия
Вашият сватбен фотограф ще предложи подходящи локации, които са съобразени с маршрута и местонахождението на ритуална зала, църква и ресторант, както и с предвиденото за снимките време. Препоръчвам ви да изберете място, транспорта до което не изяжда голям процент от времето на самата фотосесия. Така например в последната година обсъждахме с няколко двойки идеята за фотосесия в планината, но при изчисляване на времето за транспорт до подходящо място, тя се оказа по-подходяща за фотосесия в отделен ден.
Подходящите в един град места за фотосесия обикновено са парковете, централната градска част, историческите и културните обекти. Добре е да се подберат места, в които има по-малко хора и обстановката е по-спокойна, което се отразява добре на правилната настройка на младоженците за снимките.
При сватбени фотосесии в ранния следобед през горещи дни – когато слънцето е силно и светлината не е много подходяща, за предпочитане е архитектурната среда, тъй като сградите хвърлят плътни сенки, където фотографът може да разположи младоженците. В лошо време се търсят варианти за снимки в интериорна среда. В този случай обикновено най-достъпно е лобито на ангажирания за сватбата хотел. Други варианти са исторически сгради и художествени галерии, в които обаче трудно се осигурява разрешение за снимки. През последните години направих с предварително осигурено разрешение няколко зимни сватбени фотосесии в молове, като мнението ми е по-скоро да се търсят други варианти – човекопотокът на тези места, особено когато вали, е значителен, което действа притеснително на младоженците. Въпреки това част от тези места предоставят възможности за неповторими и нетрадиционни кадри, тъй като има разнообразие от интересни фонове – ескалатори и асансьори, мостове, големи пространства, кафенета с подчертан интериор, разнообразно осветление и ярки цветове.
Неподходящи места за фотосесии са тези без достатъчно пространство, което да осигури разнообразни перспективи, места с голям човекопоток, места, където в този момент са вашите гости (които биха ви разсейвали), необлагородени и еднотипни като ландшафт места. В някои от популярните места за снимане има и входни такси – това са най-вече историческите забележителности, като например парка „Врана“ в София.
Какви въпроси да зададем на сватбения фотограф
Не всички младоженци остават доволни от своя фотограф. Всеки фотограф пък сигурно има поне няколко истории за клиенти, които му се иска да не е срещал. До такова злощастно стечение на обстоятелства се стига понякога, когато едната страна (фотографът) има гъвкаво възприятие за думите „коректност“ и „добра услуга“ или другата страна (клиентът) възприема света от гледната точка на средновековен феодал с неограничени права върху неговите васали. В такъв случай неподготвената за всичко, което ще й се изсипе на главата, страна (фотограф или клиент) става класически пример за клетия заек от вица „Зайо, ти що си без шапка, бе?“, в който заекът първия ден изял боя, защото бил с шапка, а втория ден, защото бил без шапка. При такива ситуации и двете страни трябва своевременно да разпознаят симптомите и фотографът следва да не се ангажира със сватбата на клиента, а клиентът трябва да се насочи към друг сватбен фотограф. Ако и двете страни са подходили с добро намерение, но нещо се обърка, тогава е имало шанс нещата да се оправят още на ранен етап само с един прост способ: своевременна и пълноценна информация какво очаква едната страна и какво може да предложи другата страна.
И така: за да получите това, което очаквате, и за да очак-вате това, което ще получите от вашия сватбен фотограф, е достатъчно да обсъдите и изясните с него няколко въпроса.
Впрочем добре е във връзка с ангажирането не само на сватбен фотограф, но и на всички услуги за сватбата, да имате в писмен вид важните неща – договор или имейл кореспонденция.
Въпрос: Може ли да се срещнем, преди да ви ангажираме? (Трябва ли да се срещаме преди да ви ангажираме)
Практиката в сватбения бранш е да се осъществи среща с фотографа, която се води от него. Той трябва да ви разкаже как протича заснемането, какъв е неговият стил на работа, да ви консултира какви са удачните варианти за вместване на фотосесията в графика ви, както и да отговори на въпросите ви.
Когато младоженците живеят в друг град или в чужбина, както и когато имат натоварен график, обикновено се предлага разговор по скайп или по телефона. Въпросите обикновено се коментират дистанционно и когато става въпрос за съкратено заснемане само на граждански брак, тъй като тогава обсъждането рядко отнема повече от 10 минути.
Нежеланието на фотографа да се среща с клиентите показва конвейерно отношение към работата, което в някои случаи води до разлика между очакванията и резултатите. Нежеланието на клиента да се срещне поне веднъж с фотографа е симптом за незаинтересованост, който по време на сватбата се проявява като липса на сътрудничество. Сватбените снимки са резултат от съвместната работа на двете страни – няма как без съответната подготовка и отношение да се получат страхотни сватбени снимки.
Въпрос: Може ли да разгледаме снимките от цяла ваша сватба с ритуали в църква и ритуална зала, преди да ви ангажираме?
Когато ангажирате фотограф, вие целите да получите семейни снимки за спомен от вашето тържество. Понякога целта на наетия фотограф може да се различава от вашата, тъй като той най-вече иска да направи впечатляващи снимки за портфолио и всичко останало е на заден план. В тези случаи фотографът неглижира снимките, които отразяват събитието, но нямат силен артистичен заряд, например груповите портрети с гостите или танца на баба ви и дядо ви, понеже например светлината не е особено подходяща.
Затова е добре да разгледате цяла сватба на харесания от вас фотограф – всички ли снимки са така добре обработени като тези на сайта му? Същото ли е качеството като при портфолиото и останалите кадри, или има значителна разлика? Равномерно ли е отразено цялото събитие – ритуали, танци, спонтанни портрети, откраднати моменти?
Въпрос: Вие лично ли ще ни снимате?
Снимките на сватбения фотограф са продукт от творческа дейност, която дава много различни резултати в зависимост от това, кой я осъществява. Когато сте ангажирали фотограф, на базата на представените в сайта му снимки, е некоректно да дойде да ви снима друг фотограф.
Въпрос: Кога ще получим снимките?
Правилният отговор включва точно установен краен срок. Сроковете за предаване при различните фотографи варират от един ден до четири месеца след сватбата. При колегите, които предават снимките веднага след сватбения ден, разбираемо няма никаква обработка и селекция на кадрите, което съответно трябва да бъде отразено и в ниската цена на заснемане. Пълноценната обработка на една сватба отнема средно няколко дни, като забавянията се получават от натрупването на много сватби и други ангажименти.
Въпрос: Какъв е времевият обхват на заснемането?
Колко часа е ангажиментът ви? В колко часа най-рано можем да ви ангажираме и до колко часа бихте могли да останете, ако имате сватба на следващия ден? Колко струват допълнителните часове? Фотографът трябва да отговори ясно на посочените въпроси.
Въпрос: Снимате ли в RAW и обработвате ли след това снимките, както и какво включва обработката?
Повечето фотографи снимат в суров формат RAW, който позволява значително по-интензивни корекции, без да се нарушава качеството на изображението. Малко фотографи снимат директно в компресиран формат (JPEG), при който обикновено са допустими само минимални корекции. Във втория случай обикновено вложената по снимките работа след заснемането е минимална или съвсем не се прави обработка, а кадрите се предават директно във вида, в който са излезли от фотоапарата. Когато сватбеният фотограф снима директно във формат JPEG, това трябва да се отрази в ниската цена на заснемане, която предлага.
Обработката на снимките условно е два вида – обща и детайлна. Общата обработка включва изсветляване и затъмняване, коригиране на синеещи, оранжевеещи и зеленеещи кадри, изправяне на хоризонта, изрязване, подобряване на контраста, преобразуване в черно или в бяло, както и прилагане на комбинации от запаметени настройки (пресети), които да дадат специфична визия.
Детайлната обработка включва корекции по отделни части от кадъра. Когато някои хора се шегуват със сватбения фотограф, като му казват: „Ти после ще ме оправиш на фотошоп, нали?“, те имат предвид точно детайлната обработка на снимките. Освен ретуш за подобряване на визията детайлната обработка включва и премахване на разсейващи обекти от кадъра. Типичен пример е например етикетът на дъното на ритуалната чаша в църквата, от която отпиват младоженците. Понякога става въпрос за добавяне на липсващи детайли – например на синеещо небе с пухкави облаци, слънчеви лъчи, малко плат, където в този момент той злополучно липсва и т.н.
Въпрос: Включва ли цената всичките ви разходи – транспорт, нощувка и други, както и след като се договорим, бихте ли коригирали посочената цена за заснемане, в случай че например се повиши цената на бензина, че си купите нова техника, че трябва да наемате техника или поради друга причина?
Повечето фотографи начисляват транспортни разходи между 15 и 50 стотинки на километър, когато заснемането е извън населеното им място. При по-далечни дестинации обикновено се изисква и една, а по-рядко и две нощувки.
След ангажиране на фотограф, уговорената цена за заснемане не би следвало да се променя при никакви обстоятелства, освен ако те са изрично уточнени. Единствено при последваща промяна на мястото на сватбата е нормално да се променят транспортните и хотелските разходи.
Въпрос: По принцип предавате ли снимките във формат RAW?
Част от сватбените фотографи не предават снимките в суров формат. Други изискват допълнително заплащане за тях по-скоро като възпиращ фактор, а не като източник на приходи. Изключение е вариантът някой фотограф да представи суровите файлове безплатно, тъй като в професионалните среди този въпрос е често разискван и преобладаващата нагласа е, че клиентът трябва да получава единствено крайния продукт, резултат на авторския труд на фотографа. Нещо като адвоката, който не би се съгласил да напише само половината искова молба и да остави клиентът да допише останалата част.
Когато въпросът с RAW файловете не е предварително уточнен от фотографа, определена част от клиентите имат нагласата, че суровият материал би трябвало да се получи без допълнително заплащане, тъй като вече е платено за заснемането.
Въпрос: Ще публикувате ли нашите снимките някъде?
За съжаление, една съществена част от сватбените фотографи не уточняват предварително с младоженците каква е практиката им по отношение на публикацията на заснетото. Младоженците пък не заявяват своевременно, че не желаят да се публикуват снимките им, тъй като може би имат нагласата, че фотографът трябва да поиска разрешение, преди да публикува, което не е съвсем така.
Законът за авторското право и сродните му права указва, че фотографът е правоносител и има право да се разпорежда с произведенията си по начин, какъвто реши за добре, ограничавайки се единствено до договора, с който му е възложена изработката им. В случай че до момента на ангажирането му не сте му забранили предварително да публикува, той има право да го направи. Законът обаче не следва да бъде достатъчно оправдание за фотографите, които поставят младоженците си в неприятната ситуация да имат публикувани снимки, когато те държат на дискретност. Най-добрите сватбени фотографи имат способността да станат сърдечни приятели с младоженците още преди края на сватбата. Хубавите снимки се получават при изграждането на отношения, които надвишават обикновеното добро обслужване в рамките на установени правила. Фотографът в работата си не само снима, а подпомага, подкрепя, разсмива младоженците в сватбения им ден. Това съдействие съответно трябва да се посочи още от ангажирането и младоженците трябва да са напълно и ясно запознати, как стои въпросът с авторските права, дори и те да не се сетят да попитат.
От фотографите, които указват предварително практиката си по отношение на публикацията, една част си запазват безусловно правото да публикуват снимки, други пък оставят възможност да изискат допълнително възнаграждение при забрана за публикация, а трети не публикуват снимки, стига това да е заявено от младоженците без промяна на други условия.
Въпрос: Може ли да сключим договор в писмена форма?
Договор с вашия фотограф имате дори и да не е сключен в писмена форма. Достатъчно е фотографът да ви е направил оферта и вие да сте се съгласили с условията.
Писмената форма е необходима за да се създаде сигурност по отношение на уговореното, защото човек понякога си мисли, че е казал „Аз няма да идвам“, а пък то е прозвучало като: „В 12.00 ще съм там.“ В този смисъл договор в класическата му форма не е толкова необходим, колкото важните въпроси да се уточняват в писмена кореспонденция – имейл или фейсбук. Това включва – освен основната информация от офертата на фотографа – цени, брой часове, услуги, също и в колко часа и на кой адрес започва ангажиментът, има ли забрана за публикация на снимките и т.н.
Така например едно уточняване в писмен вид по имейл щеше да създаде сигурност и най-малкото някаква компенсация за мои клиенти, които преди време чакаха дисководещия си повече от един час, защото последният твърдеше, че са му казали 19.00 часа за начален час на тържеството, а то започвало в 18.00 часа. (Някои дисководещи поемат по две сватби в един ден – дневните сватби завършват в 18.00 часа, като в този случай вечерната трябва да започне в 19.00 часа, за да могат да се съчетаят.)
Професионален фотограф или фотограф гост на сватбата
През 2007 година се ожених. Тогава още не бях сватбен фотограф, а служител в юридическа кантора. Днес съжалявам и дори ме е срам, че за сватбата ми ангажирах безплатно да снима мой близък приятел, който не е фотограф, а уеб дизайнер. И нямам предвид качеството на снимките. Съжалявам, защото вместо да бъде гост на сватбата ми и да се забавлява, той трябваше да дебне за моменти и да се притеснява дали после ще ни харесат снимките. Сигурно щеше да му е по-приятно да потанцува с приятелката си или пък да си поговори с другите хора на масата, вместо да тича след нас…
От моя приятел получихме всичките 2500 кадъра, които е заснел на сватбата ни – и тези, които стават, и тези, които са повтарящи се, размазани или просто не са се получили. Цинично би било да смятаме, а ние не сме и очаквали, той да седне и да отдели още два-три работни дни от времето си, за да подбере сполучливите кадри, като направи една силна селекция, която да ни остави без дъх, докато я разглеждаме.
Всички снимки бяха с най-малката резолюция за фотоапарата, заснети във формат JPEG. Правилно решение от негова страна. Фотографите, които не снимат сватби, не носят по една торба карти памет. Те имат една карта и на нея няма как да съберат повече от 500-600 кадъра, ако всяка снимка е 15-мегабайтов файл. Следващия път, когато отидете на сватба, загледайте се в чичото на булката, който ентусиазирано снима до средата на църквата, след което физиономията му помръква, защото са му свършили батериите или картата памет.
Нямаме обща снимка с родителите ми, нямаме снимка с баба ми, нямаме снимка и с братовчедите ми от чужбина. Изобщо не сме се сетили да направим такива снимки. Със съпругата ми нямаме нито един класически портрет, колкото и да е скучен той – усмихнати, прегърнати и гледайки към обектива. Отново би било цинично да смятаме, че нашият приятел ще ни подсети или че трябва да ни подсети за всички тези снимки. Още повече че му бяхме казали, че не смятаме да позираме – тогава тези снимки ни се струваха тъпи, а сега съжаляваме, че ги нямаме.
Независимо от това харесваме много снимките, които ни направи нашият приятел. Гледам ги като професионален сватбен фотограф и се впечатлявам от енергията и уловения решителен момент в много от тях. Обработих ги в черно-бяло и сега им се радваме винаги, когато гледаме семейните ни албуми.
Ако и вие имате приятел, който има усет за красивото, с практика във визуалните изкуства и който би се вързал на концепцията да бъде гост и едновременно фотограф, бихте могли да рискувате – вероятно е да получите по-добри снимки от тези на един посредствен професионален сватбен фотограф.
17 съвета за малко по-хубави сватбени снимки
Говорейки за съвети, някои хора все още наричат така мястото, където се сключва гражданският брак. Наименованието произлиза от държавния орган „Народен съвет“ от времето на комунизма. Такива вече не съществуват. Правилното наименование е „община“, „ритуална зала“ или „обредна зала“.
1) Когато не смятате да правите изнесен ритуал на красиво място, изберете хубава, светла и просторна ритуална зала с приятен интериор и екстериор. Ако няма възможност за такава, по-добре отново помислете за изнесен ритуал.
2) Когато се колебаете между няколко ресторанта, изберете светлия и просторен ресторант, с кръгли маси, без колони, с висок таван и светъл интериор. Мрачните схлупени
зали със сепарета, с неправилна форма, с много колони неминуемо отнемат от визията и усещането на сватбата.
3) Петната от изпотяване се забелязват най-малко на ризи с бял и черен цвят. Разумна застраховка е да имате на разположение резервна риза от същия модел.
4) Дръжте портмонетата и телефоните на младоженеца и кума далеч от джобовете на панталоните и саката им.
5) Вратовръзките трябва да стигат до нивото на колана. При сако с две копчета горното стои закопчано, а долно- то разкопчано. При сако с три копчета – долното е винаги разкопчано, горното може да се разкопчае, средното е закопчано. Саката се разкопчават напълно в седнало положение.
6) Отървете се предварително от етикетите от подметките на обувките, както и от етикета от ръкава на костюма (да, дори и на „Hugo Boss“.), лепенките по ритуалните чаши за гражданския ритуал и чашата за църквата, баркода от дъното на менчето.
7) Опитайте се да си отпочинете в дните преди сватбата и да се наспите добре, като например не посрещате гости на летището в четири сутринта преди сватбата. Тежки сенки под очите трудно се прикриват с грим.
8) Почистете от петна огледалата в дома ви – те са любими на сватбените фотографи. Проверете за изгорели крушки както у вас, така и на етажната площадка.
9) Сватбените снимки обикновено започват с прическата и грима на булката. Изберете неофициални, но стилни дрехи – без хавлии, без кърпи и без фризьорски наметала.
10) има куп дреболии за църковния ритуал, за гражданския ритуал, за почерпката на излизане от залата и т.н. Не използвайте яркожълтите торбички на една популярна търговска верига за логистични цели по време на сватбата. В тази насока винаги можете да индивидуализирате сватбата си с платнени торбички например с вашите инициали в някои от многото фирми, които предлагат щамповане на тениски.
11) Избягвайте ярките на цвят пластмасови бутилки с безалкохолно и минерална вода по масите в началото на тържеството в ресторанта, ако нивото на обслужване в ресторанта го позволява, и особено когато давате една сериозна сума за красива украса.
12) При ритуали на открито съобразете разположението така, че и вие, и гостите ви да сте в плътна сянка. Ако това е невъзможно, следва да сте разположени с гръб към слънцето. Точно така – с гръб към слънцето.
13)Избягвайте дъвченето на дъвка по време на сватбата. Сватбените ви снимки запечатват статични моменти и е желателно в тях долната ви челюст да бъде на естетически подходящо място.
14) Младоженецът ще настъпва роклята ви, ще придърпва воала, докато ви прегръща, няма да е особено внимателен с прическата ви, както и ще се опита да ви изяде червилото. Не му се сърдете и най-вече не му се карайте пред вашите гости и роднини.
15) Не забивайте поглед надолу! Усмихвайте се и общувайте с поглед с вашата половинка, кумове, гости и длъжностни лица по време на ритуалите, на танците, на поздравленията. Избягвайте да гледате в краката си освен в случаите, когато слизате по стълби и булчинската ви рокля има злокобния план да ви пребие.
16) Накарайте вашите близки да се облекат своевременно! Тъй като разликата между това дрехите ти да са на теб в продължение на 12 или на 13 часа е голяма, традиционно родителите и близките на младоженците се обличат в последния момент и като резултат по сватбените ви снимки се разхождат хора по джапанки, халати и анцузи.
17) На последно и най-главно място – усмихвайте се и не оставяйте на дребните спънки и драматичните обрати, които се случват на всяка една сватба, да развалят настроението ви.
Видеограф
Големият технологичен подарък, който получиха сватбените оператори, беше, че професионалните фотоапарати придобиха функционалността да снимат видео. И то не какво да е видео, ами с дълбоки цветове, творчески фокус и невероятен динамичен обхват, непостижими с професионалните ръчни камери, с които досега се снимаха 99% от сватбите. Днес видеографите имат на разположение разнообразие от устройства, ценово достъпни за тях, които им дават възможности, каквито до скоро са били запазени само за многомилионните филмови продукции.
Освен по-високо качество всичките нови джаджи – по-бързите компютри, екшън камерите и другите технически новости – позволиха на сватбените оператори да започнат да предлагат много по-разнообразни пакети за сватбено видеозаснемане спрямо преди четири-пет години, когато по същество имаше два пакета – заснемане в стандартна резолюция и заснемане във висока резолюция. Впрочем такъв избор вече почти никъде не се предлага но дори и да сте изправени пред него, не мога да открия никакво оправдание да не изберете високата резолюция, при условие че дори вашият телефон показва и заснема с нея. Ако имате каквито и да е притеснения, може да се възползвате от опцията, която предлагат операторите (понякога дори включена в цената) за дубликат на филма на ОУО диск в стандартна резолюция.
Какво предлагат сватбените оператори
Заснемане с DSLR срещу заснемане с професионална ръчна камера
В наши дни се предлагат два основни типа заснемане – с ръчна професионална камера с малка матрица (по-долу наричана видеокамера) или с ОЗЬК фотоапарат или с друго устройство с голяма матрица. Ето и разликите:
Цени
При заснемане с DSLR цените са по-високи и започват от около 1000 лева за осем-десет часа присъствие на един оператор.
При заснемане с видеокамера цените започват от 600 лева за осем-десет присъствие на един оператор.
Качество на картината
При DSLR фотоапаратите по правило има по-високо техническо качество на картината – по-ярки цветове, по-голям динамичен обхват, по-добро възприемане на дълбочината в кадъра като резултат от плиткия фокус. При видеокамерите качеството на картината е сравнимо с телевизионен репортаж. Всичко е на фокус, което не предава толкова добре усещането за дълбочина в кадъра.
Подход към заснемането
При DSLR се търси по-скоро творчески подход към заснемането. При монтажа се акцентира върху най-добрите моменти. Филмите са с по-кратка продължителност – до 1.30 часа, като монтажът и обработката по правило отнемат повече време, отколкото при тричасовия филм, заснет с видеокамера.
При видеокамерите обикновено се търси пълно заснемане – снима се във всички важни моменти почти без прекъсване. Филмът по правило е с продължителност около три часа. Разбира се, камерата е само инструмент и всичко зависи от вашия оператор.
Процес на работа
Заснемането е по-трудоемко с DSLR, изисква повече майсторство и внимание, както и създава повече брак. Фокусирането е значително по-трудно, отколкото при професионалните видеокамери. Това е причина някои оператори да предлагат заснемане с DSLR единствено като услуга с двама оператори, в която вторият оператор снима с професионална видеокамера.
При заснемане с видеокамера трайно качество се постига с по-малко усилия, отколкото при DSLR..
Технически разлики
При DSLR има по-голяма матрица, която осигурява по-високото качество на картината; има разнообразни обективи, които могат да дадат интересна перспектива. При видеокамерите има по-малка матрица, което е предпоставка всичко да бъде на фокус, обикновено обективът е със значителен диапазон на приближение, който позволява да се уловят всички моменти. Има и вградена оптична стабилизация, която намалява трептенето.
Един, двама или повече видеооператори
Несъмнено екипът от повече оператори прави голяма качествена разлика в сватбения филм, който ще получите, тъй като при монтирането му ще има значително по-голяма възможност за различни планове, смяна на гледните точки, уловени моменти. Това са все предпоставки за по-динамичен и по-вълнуващ сватбен филм. Екипът от оператори може да включва и хора със специални задачи – това е наложително например при снимките с дрон по време на церемониите, в момента – в който основните оператори са заети с наземното заснемане.
Моят съвет, който много колеги няма да одобрят, е общият брой на фотографите и операторите, които присъстват от началото до края на вашата сватба, да не надвишава трима души, освен при многочислени сватби, в големи и просторни зали. В противен случай рискувате те да си пречат един на друг, както и с числеността си да нарушават естественото протичане на тържеството. (Защото представете си първи сватбен танц, при който двама танцуват, а пет човека снимат, включително човек със стабилизираща апаратура, която привлича погледите от самия танц.)
Допълнителни екстри в предложенията на операторите
1) Кратък клип (начален клип, сватбен трейлър)
Най-популярната допълнителна услуга в офертите на сватбените оператори. Клип с музикален фон (една или две песни), който съдържа най-добрите моменти от сватбата. Тъй като трудно може да се похвалите с целия филм във фейсбук и пред колегите в работата, това е отличната алтернатива, която имате.
2) Пожелания от гостите
Филмът включва най-сърдечните опити на вашите гости да бъдат забавни За целта операторът подбира шаферка или гост на сватбата, който познава повечето гости, връчва му микрофон и двамата започват да събират кадрите с част от които в бъдеще ще изнудвате вашите близки и приятели.
Терминология, която ще срещнете в сайтовете и предложенията на видеографите
Стедикам
Група от по-сложни или по-прости устройства, която позволява плавно движение на камерата независимо от трептенето, което предизвиква ходенето на оператора.
Дрон
Летящо устройство с дистанционно управление за спиращи дъха въздушни кадри. Ориентировъчна цена – 150-400 лева в зависимост от необходимостта да се ангажира и допълнителен човек за управлението му.
Екшън камери (GoPro камери)
Малки и водоустойчиви камери с широк ъгъл на заснемане, които позволяват снимки от басейна, в който вие и вашите гости неблагоразумно сте скочили веднага след разрязването на сватбената торта. Също така може да се прикрепят към сватбения автомобил – вътре или вън, или да се ползват за РОУ кадри като челник на главата на кума. По-често са включени в основната цена.
Кран
Видеокранове с различна височина и функционалност, позволяващи интересни ъгли на заснемане.
Слайдер, доли
Устройства, които осигуряват плавно движение на камерата, което позволява интересни кадри. Слайдерът е нещо като релсите на детско влакче, а долито е като кънка за видеокамера. Някои сватбени оператори го включват в цената на заснемането, а други го предлагат като екстра.
Допълнително осветление за тъмни ресторанти Някои ресторанти налагат разполагането на допълнително осветление за видеозаснемането. При повечето колеги то е включено в цената, а други изискват допълнително заплащане – от 50 до 100 лева.
Съвместната работа между вас, вашия фотограф и оператор
Истината е, че дори и да са от един екип, неминуемо фотографът и операторът на вашата сватба ще си пречат, но това почти никога не е кой знае колко съществен проблем за снимките и видеото. Специфичното при сватбеното заснемане е, че условията никога не са идеални и така или иначе винаги има нещо, което създава трудности при снимките – неприятното осветление, гости, които те конкурират в снимките или пък обстрел с менче, пълно с вода. Един от талантите на добрия фотограф или оператор е именно да преодолява тези трудности.
В редки случаи съобразяването от едната страна клони към нула, а заснемането на отлични снимки или видео започва да изисква висш пилотаж от другата страна. Решението, за да се избегнат такива ситуации, е просто: изберете добри професионалисти, които да са приблизително на едно и също високо професионално ниво. Дори да не са се виждали до този момент, те ще се съобразяват един с друг, защото работят това всяка събота и неделя, съобразявали са се с много други колеги и знаят, че колегиалните отношения са много важни за бизнеса.
Когато фотографът и видеографът са дразнители
В много редки случаи се стига до ситуации, когато практиките и стилът на работа на фотографа или на оператора се отразяват негативно не само на другия снимащ, но и на цялостното протичане на сватбата и на настроението на младоженците.
1) Класния. Операторът, за когото вашият сватбен филм е по-важен от вас, вашата сватба и вашето добро прекарване на сватбата ви. Всяка стъпка от сватбения ден се контролира, всеки момент се режисира и при необходимост се повтаря. Ненужните статисти (разбирайте вашите гости) се преместват и избутват. Програмата на диджея се прекроява при нужда, а работата на фотографа се контролира през целия ден. Излишно е да казвам, че това убива всякаква спонтанност и много трудно може да се постигнат естествени сватбени снимки. Фотографът от типа Класен е още по-лош вариант, тъй като видеооператорът записва и звук, тоест не винаги може да дирижира. Как да избегнем Класния? Тъй като той почва да режисира и изисква още на предварителната ви среща, ще го разпознаете още тогава.
2) Томас Едисон. Операторът, който осветява всичко и всички на сватбата ви. В ресторанта той ще разположи десеткиловатово осветление, в дома и църквата ще ви осветява с лампа с интензитета на автомобилен фар, а в края на сватбата ще ви каже довиждане с присветване на фенерче. Фотографът от типа Томас Едисон ще използва през целия ден големи и натрапващи се осветителни тела най-често с помощта на асистенти, така че локациите на сватбата започват да ви приличат на студио.
3) Давид. Говорим за статуята на Микеланджело. Операторът, който е способен да заснеме от една-единствена точка без помръдване цял църковен брак, и то от дългите. Нямам представа как се гледа подобно нещо, но със сигурност съм наясно, че подобен стил на снимане ограничава възможните ъгли за снимане на фотографа и също така му гарантира присъствие в значителна част от кадрите. Как да го избегнем? Като разгледате неговото портфолио, на което сватбите изглеждат заснети, като от охранителна камера. Фотографите в тази категория можем да кръстим Статиста, защото не се съобразяват с позицията на колегата си и съответно присъстват като статисти в много от кадрите на сватбения ви филм.
4) Хавайската риза. Колегата, който се облича в ярки цветове или напълно неподходящи за сватба дрехи, които го правят да изпъква като одраскано с ключове по капака на нова кола. Как да го избегнем? Като разгледате снимките с него по време на работа в сайта му и в интернет.